گزارش صعود به کوه سفید بهبهان

سرپرست صعود:علی مهربانی

جلودار :احسان مهربانی      عقب دار:مرتضی موسوی

مسیر: اهواز- بهبهان-سراسیاب امامزاده ی منگزو

چهارشنبه ۲۴/۱۱/۸۶- ساعت 16:10 با اتوبوس به سمت بهبهان برنامه اغاز میشود.ساعت18:50به بهبهان میرسیم با هماهنگی و راهنمائی های اقای نجفی مسئول هیئت بهبهان در ساعت 19:30 با سواری به طرف امامزاده حرکت می کنیم و ساعت21:10 به پای جاده منتهی به امامزاده می رسیم و جهل دقیقه بعد در کنار امامزاده ایستاده ایم به لطف کلیددارامامزاده شب را در درون چادر سپری می کنیم !!!صبح روزپنجشنبه طیق برنامه ساعت 4:30 بیدارو5:15 حرکت خود را برای انجام اولین صعود زمستانه گروه در سال 86 آغاز می کنیم در اینجا باید اضافه کنم که به دلیل صعود هفته قبل هیئت و مشکلات شخصی دوستان از همراهی راهنما محروم بودیم پس به لطف حافظه خود از صعود سال قبل و البته سنگ چین های مشخص در مسیر راه افتادیم؛با وجود تاریکی هوا یافتن مسیر کار دشواری نبود تا قبل از پناهگاه فضای کوهستان کاملاً پاییزی بود و برگهای زرد و نارنجی درختان زمین را پوشانده بود آمادگی بچه ها برای انجام این صعود قابل تحسین بود به طوری که تنها با دو یا سه توقف 5دقیقه ای به پناهگاه رسیدیم و مسیر را با ضرب آهنگ منظمی پیمودیم. بعد از طی شیب دامنه کوه به فضای مسطح و گسترده ای می رسیم که از اینجا قله کوه سفید در برابر دیدگانمان قرار می گیرد و  زمستانی بودن مسیر برایمان مبرز میگردد زیرا که تمام مسیر کاملاً سفید و پوشیده از برف بود پس از گذشتن از این مسیر پربرف قله کوه سفید در سمت چپ ما قرار می گرفت ساعت 9:10 به پناهگاه نارنجی رنگ کوه سفید میرسیم کوله ها را بر زمین می نهیم. بعد از صرف صبحانه و آماده کردن کوله حمله ساعت 10:15 دقیقه با خارج شدن از درب پناهگاه در روبرویمان دو بلندی قرار دارند که به سمت آنها حرکت می کنیم. قله کوه سفید هنوز در سمت چپ ما دیده می شود بعد از عبور از این دو بلندی به سمت چپ حرکت می کنیم حالا مشرف بر دشت شرنگ ترنگ هستیم. منظره دیوار چین های چوبی وقهوه ای رنگ در میان این دشت سپید پوش بسیار زیبا مینمود حجم برف در این قسمت قابل توجه و غیر قابل انتظار بود. بدون سختی خاصی به پایین سرازیر می شویم و با گذر از این دشت و در انتها جویبار زیبای آن حالا قله در بالا و روبروی سر ما قرار گرقته است حالا مسیر خود را برای رسیدن به قله مشخص میکنیم سه بلندی با شیب زیاد قبل از شیب زیر قله وجود دارد که باید بعد از گذر از آنها به شیب زیر قله برسیم پس مسیر مستقیم به سمت قله را انتخاب کرده به راه می افتیم رسیدن به بالای بلندی اول با وجود شیب زیاد آن کار مشکلی نبود اما با وجود دیواره صخره ای با شیب زیاد که تنها شکافهای درون سنگها محل حرکت ما بود کمی بر سختی انجام این صعود افزود. حالا بر بالای دومین بلندی ایستاده ایم اندکی استراحت می کنیم تا اینجا به دلیل شیب زیاد برف چندانی وجود نداشت اما برای رسیدن به بالای سومین بلندی مسیر پر برفی در پیش رویمان قرار داشت پس مسیر حرکت خود را مشخص کرده به تلاش خود ادامه می دهیم به دلیل تایش افتاب سطح برف کمی نرم شده و باعث می شد که در قسمتهایی از مسیر تا بالای ران در برف فرو می رفتیم که با وجود شیب زیاد که به دلیل شکل حرکتی ما به طور مستقیم در زیر قله بود اما به راحتی آن را پیمودیم. اکنون فقط باید از شیب زیر قله بالا رفته تا بر روی قله قرار بگیریم؛هوای افتابی و آسمان صاف از این ساعت کم کم ابستن تعدادی ابر پراکنده شد که البته نگران کننده نبود بنابراین به مسیر خود ادامه دادیم و با سرعت خوبی از میان برفها حرکت کردیم پنجاه متر بیشتر به قله نمانده بود که هوا نا گهان تغییر کرد ابرها قله و مسیری که ما در حال حرکت بودیم را به طور کامل پوشاند دما پایین آمد و دیدمان محدود گشت به طوری که بیشتر از فاصله 10 متر را نمی دیدیم با این احوال ساعت 14:20 روی قله 3150 متری کوه سفید ایستادیم ؛ چند عکس یادگاری گرفتیم و به دلیل خرابی هوا 10 دقیقه بعد به سرعت رو به پایین سرازیر شدیم به دلیل برف زیاد پاهایمان خیس شده بود که حرکت را کمی مشکل می کردیم با تمام این احوال به دشت شرنگ ترنگ رسیدیم و بعد از بالا رفتن از بلندی مشرف بر این دشت افتاب یکبار دیگر بر صورتهایمان تابید لذت این لحطه که با انجام یک صعود موفق همراه شده بود شور و هیجان خاصی در درونمان تراوید و ما بچه های اهواز در همانجا زیر تابش رویایی خورشید شروع به گلوله برف بازی کردیم. چند دقیقه بعد پناهگاه را مشاهده کردیم که باز هم نظاره گر بازگشت چند کوهنورد می باشد که باید آنها را برای شبی در آغوش خود جا دهد. ساعت 16:45 در کنار کوله هامان بودیم بعد از کمی استراحت آماده صرف شام شدیم برای گرم شدن بیشتر تصمیم گرفتیم چادر را در داخل پناهگاه بر پا کرده و درونش بخوابیم که بسیار موثر واقع افتادساعت 20:00 به خواب رفتیم و ساعت 5 صبح بار دیگر چشمهایمان را به روی دنیا گشودیم با باز کردن درب پناهگاه آسمان را پوشیده از ابر دیدیم. در ساعت 7 تعدادی از بچه های گروه ولیعصر بهبهان به پناهگاه رسیدند و نیم ساعت بعد بعد به سمت قله حرکت کردند که امیدواریم موفق شوند. ساعت 8:00 آماده حرکت شده که هوا تغییر بیشتری کرده و برف شدیدی رو به بارش کرد پس از یاری بخت با ما شاد بودیم که یک روز دیرتر این اتفاق افتاد در مسیر بازگشت بارش متناوب برف و تگرگ خستگی بازگشت را کم کرد ساعت 11:00 به امامزاده می رسیم . موفقیت این صعود را به همه اعضای گروه که جایشان در این صعود خالی بود تبریک می گوییم.

دایی علی

سلام .اولین صعود زمستانی گروه کوهنوردی کارون را به تک تک اعضا و شرکت کننده های این برنامه تبریک میوییم . ولی زمستان داره تمام میشه !!!![نیشخند]